<< terug naar collectie overzicht

Mijsbergh, Margret

Warme, kleurrijke schilderijen die abstract zijn maar tevens refereren aan de concrete werkelijkheid. Margret Mijsbergh schildert op haar gevoel en dat resulteert in sferische doeken met beweging en verstilling als belangrijke waarden. Haar werk laat zich omschrijven als toegangkelijk abstract.

"Mijn schilderijen moeten mensen aanzetten tot eigen gedachten". Een schilderij moet bewegen, maar ook in balans zijn. Evenwicht moet niet leiden tot leegte of stilte maar tot een gelijk gewicht van de contrasterende onderdelen. Elke keer komt er een nieuw verhaal van het doek los en dat is nu precies de bedoeling.

lees meer >>

Margret Mijsbergh (1960)

De Zilk [Zuid-Holland] Werkzaam als Beeldend Kunstenaar.

Sfeer, beweging en verstilling zijn belangrijke waarden in mijn werk.

Ik maak forse schilderijen met veel blauw, rood of geel. Primaire kleuren zijn altijd het uitgangspunt voor mijn werk. Ze worden gecombineerd met warme aardkleuren. Ik wil met de schilderijen sfeer oproepen en het moet mensen aanzetten tot eigen gedachten. Ze moeten hun eigen verhaal in het schilderij kunnen leggen. Ik werk steeds meer met abstracte thema's. Omdat het verhaal daardoor sterker wordt.

Verhaal

De kleurvlakken en lijnen zijn aanknopingspunten voor een eigen verhaal. Vooral diep blauw, warm rood en geel naast beige en bruintinten. Door grote kleurtegenstellingen ontstaat spanning in het werk. Tegelijkertijd zijn de schilderijen in balans, in evenwicht. Ik schilder heftige kleurvlakken met veel beweging tegen een serene achtergrond van zachte diffuse tinten.De aanleiding voor een schilderij of serie is vaak concreet. Een concert, mensen op straat en een landschap zijn verhaallijnen voor een compositie.

Ondanks de abstractie is het werk toegankelijk en goed te begrijpen. Het abstracte werk is logisch voortgevloeid uit mijn manier van werken. Ik schilder vooral op mijn gevoel. Het doek waar ik mee bezig ben, levert het onderwerp voor het volgende nieuwe schilderij Het meest recente werk is verstild en meer contemplatief.

Achtergrond

Uitgangspunt voor alle schilderijen is opmerkelijk genoeg de achtergrond. Deze bepaalt sterk de sfeer van de schilderijen. Die is ook steeds belangrijker geworden. Dat moet helemaal goed zijn, anders kan ik niet verder. In zachte, verlopende kleuren wordt de achtergrond aangebracht. Hierop schilder ik met dikke, pasteuze verf mijn verhaal in acryl. De verf lig zo dik op de achtergrond dat door schaduwen subtiele diepte ontstaat. De verf slingert in smalle, tekenachtige slierten over het doek en zorgt voor krachtige, golvende bewegingen die uitnodigen tot mijmeren en opnieuw kijken. Je kunt zo steeds een ander verrassend detail en een nieuw verhaal in de schilderijen ontdekken.

Opleiding

Vrije Academie Sassenheim ( 1995-2000)
Academie voor Beeldende Kunst, Haarlem (2001-2003)
Kon.Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag (2003)

Kunstenaar van de volgende galeries

GO Gallery Amsterdam
Galerie Miya Art&Jewelry Hellevoetsluis
J&B Artgallery Hollandsche Rading
Galerie Lauswolt Friesland
Galerie Beeldkracht
Galerie Sous- Terre Lithoijen
Kunsthandel ít Grachthuisje

sluiten




Ga met de muis over de kleine foto's rechts om links een vergroting te zien.

De hier getoonde werken geven een impressie van de kunstenaar en kunnen afwijken van het werk dat in de winkel aanwezig is. Maak gerust een afspraak om de actuele collectie van deze kunstenaar op uw gemak te komen bezichtigen.